Students’ reflections on their experience with ChatGPT
ŠEDLBAUER, Josef; Jan ČINČERA; Martin SLAVÍK a Adéla HARTLOVÁ, 2024. Students’ reflections on their experience with ChatGPT. online. Journal of Computer Assisted Learning, roč. 40, č. 4, s. 1526–1534. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/jcal.12967.
Cílem výzkumu bylo pochopit, jak vysokoškolští studenti používají ChatGPT při psaní seminárních prací a jak tato zkušenost ovlivňuje jejich postoje k umělé inteligenci ve vzdělávání.
🧪 Metodika
25 studentů bakalářského studia pracovalo v průběhu jara 2023 na svých esejích s pomocí ChatGPT. Texty byly následně kvalitativně analyzovány podle principů induktivního přístupu.
💡 Klíčové poznatky
Postoje studentů se pohybovaly od nadšení až po odmítání z ideologických důvodů.
Po první zkušenosti se většina studentů stala uživateli AI.
Byly zaznamenány případy zvýšení kritického myšlení, ale i nekritického spoléhání na výstupy modelu.
Častý byl jev personifikace – studenti vnímali ChatGPT jako živého partnera v dialogu.
🔍 Závěry a implikace
Studie ukazuje, že studenti velmi rychle přijímají nové technologie, a pokusy o jejich úplnou regulaci mohou selhávat. Výzkum podtrhuje potřebu rozvíjet osobní a badatelské přístupy ve vzdělávání, místo mechanických zákazů.
🔹 Význam pro praxi
Publikace přináší konkrétní data a ukazuje, jak AI mění způsob, jakým studenti píší, přemýšlejí a učí se. Je inspirací pro vysokoškolské pedagogy, tvůrce kurikul i vývojáře vzdělávacích nástrojů.