Přejít na hlavní obsah

Students’ reflections on their experience with ChatGPT

ŠEDLBAUER, Josef; Jan ČINČERA; Martin SLAVÍK a Adéla HARTLOVÁ, 2024. Students’ reflections on their experience with ChatGPT. online. Journal of Computer Assisted Learning, roč. 40, č. 4, s. 1526–1534. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/jcal.12967.
Čas na přečtení: 10 minut
91
Times cited

🎯 Cíl studie

Cílem výzkumu bylo pochopit, jak vysokoškolští studenti používají ChatGPT při psaní seminárních prací a jak tato zkušenost ovlivňuje jejich postoje k umělé inteligenci ve vzdělávání.

🧪 Metodika

25 studentů bakalářského studia pracovalo v průběhu jara 2023 na svých esejích s pomocí ChatGPT. Texty byly následně kvalitativně analyzovány podle principů induktivního přístupu.

💡 Klíčové poznatky

  • Postoje studentů se pohybovaly od nadšení až po odmítání z ideologických důvodů.
  • Po první zkušenosti se většina studentů stala uživateli AI.
  • Byly zaznamenány případy zvýšení kritického myšlení, ale i nekritického spoléhání na výstupy modelu.
  • Častý byl jev personifikace – studenti vnímali ChatGPT jako živého partnera v dialogu.

🔍 Závěry a implikace

Studie ukazuje, že studenti velmi rychle přijímají nové technologie, a pokusy o jejich úplnou regulaci mohou selhávat. Výzkum podtrhuje potřebu rozvíjet osobní a badatelské přístupy ve vzdělávání, místo mechanických zákazů.

🔹 Význam pro praxi

Publikace přináší konkrétní data a ukazuje, jak AI mění způsob, jakým studenti píší, přemýšlejí a učí se. Je inspirací pro vysokoškolské pedagogy, tvůrce kurikul i vývojáře vzdělávacích nástrojů.